Styrelsemöte 251026

Styrelsemöte Fryksås Fäbodlag Intresseförening och Samfällighetsförening, 2025-10-26 kl. 16.00 via Teams

Närvarande: Liselott Länsmans, Åke Strandberg, Helena Peters, Charlotte Bjurström, Mats Mårten, Patrik Andersson, Gustaf Staël von Holstein och Lotta Appelbom

Frånvarande: Kerstin Matslofva

  1. Mötet öppnas

– Liselott Länsmans, ordförande, hälsar alla välkomna och öppnar mötet.

  1. Genomgång av föregående styrelseprotokoll

– Protokollet godkänns.

Samfällighetsföreningens ärenden

  1. Vägarna

– Vissa potthål har lagts igen och grus kommer att påföras vägarna vid de fastigheter där byggnation skett och slitaget på vägarna varit stort.

Som vi tidigare informerat om åligger det alla som utför byggnadsarbeten eller får tunga transporter och liknande, att återställa vägarna både under och efter byggnation.

” Under bygget måste samtliga fastighetsägare i egenskap av byggherre se till att kontinuerligt reparera aktuella vägavsnitt, lägga igen gropar, återställa vägrenar och diken mm som skadats av tunga transporter och annat arbete vid fastigheten. Ansvaret gäller således både under och efter avslutat arbete. Efter varje avslutat arbete kommer fastighetsägaren dessutom att debiteras för det allmänna slitaget som tunga transporter medfört på våra vägar. Debiteringen kommer att motsvara kostnaden ett lass grus.”

Styrelsen formulerade detta i sitt protokoll av den 4 augusti 2024.

  1. Ekonomi, samfällighetsföreningen och intresseföreningen

– Samfällighetsföreningen har idag 190 000 kr i kassan vilket motsvarar den förväntade kostnaden för snöröjning.

– Föregående säsongs privata snöröjning kommer att faktureras inom kort.

– Ni som har och fortsatt vill ha privat snöröjning under kommande säsong behöver inte göra något alls.

– Om någon ytterligare vill anmäla privat snöröjning så ber vi om besked så snart som möjligt för att underlätta planering av plogning. Maila till info@fryksasfabodlag.se

  1. Sophuset

– Gemensamt kan vi se till att ordningen i soprummet bibehålls. Låset till soprumsdörren fungerar nu bättre och vi avvaktar med att sätta upp en eventuell skylt om att stänga dörren för att förhindra att vilda djur tar sig in.

– Liselott kommer att påminna om att vi vill ha 3 extra kärl för papper och 3 extra för plast, med början 15 december.

  1. Lantmäteriärenden, bygglov m.m.

– Uppdelningen av och gränser kring fastigheten Hansjö 109:12 längs med Björntjärnsvägen är nu klar och samfällighetsföreningen kommer att debitera anslutningsavgift och medlemsavgift för samtliga tre fastigheter.

– Inga nyheter kring lantmäteriförrättningen avseende Hansjö 227:1.

– Vi har fått information om ett förhandsbesked för Hansjö 219:7 om att bygga ett hus på fastigheten.

– Bygglov har beviljats för Hansjö 244:6 om utbyggnad av befintligt hus.

– Orsa kommun har tidigare dragit fiber inom fäboden med olika avtalstyper för att dra över annans mark. Nu har de ansökt om ledningsrätt hos Lantmäteriet för samtliga ledningsdragningar inom Fryksås. Samfälligheten kommer att få 1 500 kr i intrångsavgift för att de åter ska gräva i/vid våra vägar.

– Vi har kontaktat ägare till fastigheten Hansjö 1:7 44 som ägs av Bergvik Skog Öst, första lindan på vänster sida vid infart till Fryksås norr om Hansjö 245:3. Samfälligheten har genom åren slagit ängen och röjt sly. Vi har nu frågat dem om att bli medlemmar i samfälligheten.

  1. Ellevios nya förslag på alternativ dragning av kraftledningen har vi besvarat och att vi ser positivt på deras nya förslag. Vi tycker att de bör lägga ledningen så långt söderut som möjligt och nyttja samma eller befintliga ledningsgator i möjligaste mån för att inte avverka mer än nödvändigt.
  1. Avverkning av kommunens skog runt fäboden

– Kommunen har nu fått Skogsstyrens naturvärdesinventering, men de har ännu inte kommit med något slutligt besked hur de kommer att göra. Inte heller har kommunen meddelat oss hur de avser att göra med de döda granar som finns i skogens utkant och som potentiellt kan orsaka skada.

  1. Övriga frågor, se nedan under punkt 13.

Intresseföreningens ärenden

  1. Ekonomi

– Intresseföreningen har idag 90 000 kr i kassan. Utgifterna består av kostnader i samband med aktivitetsdagar, arrende för bryggan vid Björntjärn, från och med i år, samt för bankavgifter och datasystem fördelade mellan föreningarna. Om något projekt kommer upp så har vi råd med det. Inga nya medlemmar har tillkommit men en har begärt utträde.

– Det finns utgifter som av hävd har bekostats av intresseföreningen, men som egentligen bör debiteras samfällighetsföreningen. Åke och Gustaf kommer att gå igenom utgiftsposterna och eventuellt omfördela vissa externa kostnader. Vilka utgifter som rätteligen ska belasta Samfällighetsföreningen avgörs av anläggningsbeslutet.

  1. Arbetsdagar och subvention av måltider

– Uppslutningen på våra gemensamma arbetsdagar är väldigt olika. Röjardagen hade 100 vuxna deltagare, men till Stigar & källor kom endast 25. Vi hade för få röjsågar för att kunna genomföra det arbete som behövs utföras för att hålla diken och vägrenar i ordning och därmed minska påverkan på våra gemensamma vägar.

Alternativet till gemensamma arbetsdagar är att handla upp tjänsterna.

  1. Blomsterängar

– Vi ber Sven-Olof Olsson kontakta Naturskyddsföreningen och få mer information hur det lämpligast kan göras i Fryksås.

  1. Övriga frågor – laget runt

– Diskussion kring bästa sättet att få bort lupiner utan att gräva upp dem. Att slå av dem innan de går i frö flera gånger under växtsäsongen har fungerat bra.

– Fäbodlagets ansvar för bryggan vid Björntjärn.

Det finns ingen samlad lagstiftning som berör det ansvar som en bryggägare eller anläggningsansvarig har. Det är avhängigt av vad det är för typ av brygga och var den är belägen.

Men viktigast att komma ihåg är att var och en har ett primärt ansvar för att skydda sitt liv, sin familj och sin egendom. Föräldrar ansvarar till exempel för att deras barn får den tillsyn som behövs med hänsyn till ålder, utveckling och övriga omständigheter.        Anläggningsansvarig ska å sin sida hålla bryggan i gott skick och ha livräddningsutrustning på plats.

  1. Nästa möte

Söndag 7 december kl. 16.00 via Teams.

  1. Mötet avslutas

Vid protokollet:

Lotta Appelbom,                                      Liselott Länsmans

Sekreterare                                               Ordförande